پارک پزشکی

گشتی در مطالب پزشکی

پارک پزشکی

گشتی در مطالب پزشکی

اندوسکوپی اولترا سوند EUS

این وسیله تلفیقی از اندوسکوپ و اولترا سوند است که برای به دست اوردن اطلاعات و تصاویر از دستگاه گوارش و بافتها و ارگانهای احاطه کننده آن استفاده میشود. اندوسکوپ یک لوله بکند و انعصاف پذیر است که از طریق دهان یا مقعد وارد شده تا مسیر گوارشی را برای ما نشان دهد (برای اطلاعات بیشتر میتونین این مصالب رو نگاه کنینFlexible Sigmoidoscopy وColoColonoscopy)
دستگاه اولترا سوند با استفاده از امواج با طول موج بالا از بافت تصویر تهیه میکند.
تنها تفاوتی که در اینجا وجود وارد این است که گیرنده امواج اولتراسوند در انتهای دستگاه اندوسکوپ قرار دارد و این باعث میشود تا گیرنده بتواند تا نزدیکی ارگان پیش رود و همین باعث میشود تا تصاویر از کیفیت بالاتری برخوردار باشند.
از توانایی های دیگر این دستگاه این است که میتواند اصلاعاتی درباره لایه های مختلف در دیواره دستگاه گوارش به ما اطلاعاتی بدهد برای مثال در مورد لنف نودها و عذوق خونی و یکی از کارایی های مهم آن این است که می تواند میزان نفوذ یک ضایعه در لایه های مختلف را به ما نشان دهد.
از کارایی های دیگر این وسیکه تعیین میزان جریان خون موجود در عروق است با استفاده از خاصیت داپلر اولتراسوند و همچنین این وسیله به ما در بیوپسی کمک میکند تا به درستی به محل بیوپسی دسترسی پیدا کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد