پارک پزشکی

گشتی در مطالب پزشکی

پارک پزشکی

گشتی در مطالب پزشکی

نکته


در صورت شک به کمبود G6PD

می توان با روش های نیمه کمی (آزمون های غربالگری) آن را تائید کرد. این آزمون ها برای ارزیابی روی جمعیت مناسب است و به کمک آن ها در وضعیت پایدار می توان مردان را به دو دسته طبیعی و مبتلا به کمبود آنزیم تقسیم کرد. اما در عمل اغلب در حین حملهء همولیتیک نیاز به آزمون تشخیصی است. چرا که گلبول های قرمز مسن که بیشتر دچار کمبود انزیمی هستند تخریب شده اند و سلول های جوان تر که دارای آنزیم هستند وارد گردش خون گردیده اند و به همین دلیل ممکن است آزمون نیمه کمی نتواند کمبود آنزیمی را تشخیصی بدهد. در این موارد تنها به کمک آزمون کمی می توان به تشخیصی قطعی رسید




ترومای حالب

 

معمولاً نادر است و به صورت ایاتروژنیک رخ م یدهد. در این موارد معمولاً شدت تروما به حدی زیاد بوده که چند ارگان دیگر هم آسیب دیده اند.

شایع ترین علل آن عبارتند از:

1. حین جراح یهای ژنیکولوژیک و مامایی

2. حین اعمال آندوسکوپیک به نام یورتروسکوپی برای شکستن سنگ ها

3. حین جراحی های کولورکتال





اندیکاسیون های جراحی در خونریزی از زخم پپتیک:


1- خونریزی شدیدی که به درمان اندوسکوپیک پاسخ نمی دهد. 2- نیاز به ترانسوفوزیون بیش از 6-4 واحد خون با وجود سعی در کنترل اندوسکوپیک خونریزی؛ 3- عدم دسترسی به اندوسکوپیست متبحر در درمان؛ 4- عود خونریزی پس از 1 یا چند بار درمان اندوسکوپی؛ 5- عدم دسترسی به خون برای ترانسفوزیون؛ 6- تکرار بستری شدن در بیمارستان برای خونریزی؛ 7- اندیکاسیون همزمان برای جراحی (پرفوراسیون)؛ 8- خونریزی شدید از ضایعات پرخطر (زخم خلفی دئودنوم به همراه اروزیون شریان گاسترود ئودنال).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد