پارک پزشکی

گشتی در مطالب پزشکی

پارک پزشکی

گشتی در مطالب پزشکی

کمپرسیون عصب مدین در تونل کارپال (سندرم تونل کارپال)

فشار بر روی عصب مدین در جایی که از زیر رتیناکولوم فلکسور رد می شود ، علتی شایع برای ناراحتی دست است که به ویژه در زنان میانسال یا مسن دیده می شود.
علت: هر ضایعه فشاگیر داخل تئنل کارپال ممکن است مسئول این بیماری باشد. علل شناخته شده شامل ضخیم شدگی مزمن و التهابی غلاف های تاندونی (مثلاً در ارتریت روماتویید) ، استئوآرتریت مچ دست ، بزرگ شدگی مچ دست پس از شکستگی انتهای تهتانی رادیوس، و میگزدم می باشد.در بسیاری موارد هیچ علت اولیه شناخته نمی شود.
پاتولوژی: عصب مدین همراه با تاندون های فلکس.ر دست در زیر رتیناکولوم فلکسور قرار دارد. اگر فضای موجود در این تونل دارای دیواره های محکم کاهش یابد، عصب تحت فشار فلکسور رتیناکولوم قرار خواهد گرفت. زمانی که رتیناکولوم در این قبیل بیماران قطع شود ، مشاهده می شود که عصب تحت فشار بوده و صاف شده است . عصب اولنار از داخل فلکسور رتیناکولوم نمی گذرد و لذا به این روش تحت فشار قرار نمی گیرد.
ویژگی های بالینی: بیشترین شیوع بیماری در زنان میانسال یا بعد از آن است. نشانه های حسی و حرکتی وجود دارند که در 3 و نیم انگشت سمت رادیال (محل عصب دهی عصب مدین) سوزن سوزن شدن ، کرختی و احساس ناراحتی وجود داشته و در انجام حرکات ظریف از قبیل حرکات مربوط به خیاطی نیز حالت ناتوانی مشاهده می شود. سوزش ناراحت کننده عموماً در شب ها بارز است. ممکن است بیمار جهت تسکین این حالت مجبور به تکان دادن دست یا کار کردن با آن شود.
در معاینه یافته ها بسته شدت و مدت کمپرسیون متفاوت است در ابتدا هیچ یافته بالینی قابل توجهی وجود ندارد. بعداً ممکن است در محل مربوط به عصب مدین مبهم شدن حس به وجود آید. در موارد شدید ممکن است سرانجام ضعف و آتروفی مشهود عضلات کوچک دست که از عصب مدین تغذیه می شوند به وجود آید.
از دو تست تینل و فالن می توان برای تشخیص این بیمار استفاده کرد:
در روش تینل ضربه ای به عصب وارد می شود که باعث ایجاد حالت گزگز و مورمور در مسیر عصب و در انگشتان مربوطه میشود.
در روش فالن شخص دستانش را از ناحیه مچ به حالت فلکشن در آورده و خم می کند و دست ها را در مقابل هم فشار میدهد که باعث ایجاد درد و گزگز در ناحیه دست می شود و یا اینکه قادر به انجام این تست نیست.
بررسی ها: ممکن است در آزمون های الکتریژکی کاهش سرعت هدایت در قسمت مبتلای عصب مدین مشاهده شود اگر در تشخیض این بیماری شک داریم این آزمون یک تست تایید کننده قابل اعتماد است.
تشخیص: باید مراقب بود تا دیگر علل اختلال عصبی دست ، به ویژه آن هایی که به دلیل اختلال در شبکه برااکیال از گردن منشا می گیرند ، و ضایعات عصب مدین در جای دیگری از مسیر آن را کنار گذاشت.
درمان: می توان در ابتدا درمان کنسرواتیو توسط یک آتل ساده برای حمایت از مچ دست برای 3 هفته را امتحان کرد. زمانی که نشانه ها به علت حاملگی ایجاد شده اند می توان با تزریق هیدروکورتیزون در مسیر عصب در مچ دست می توان نشانه ها را تا پس از زایمان تسکین داد.( بعد از زایمان خودبه خود بهبود می یابند.) این روش را در موارد دیگر نیز می توان امتحان کرد.
اگر این روش موفق نباشد می توان با قطع فلکسور رتیناکولوم و برداشت فشار از روی عصب تسکین کامل ایجاد کرد. این روش یک جراحی ساده است که می تواند از طریق یک برش باز یا از طریق یک تکنیک آندوسکوپیک ( خطر کمی بیشتر) انجام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد