پارک پزشکی

گشتی در مطالب پزشکی

پارک پزشکی

گشتی در مطالب پزشکی

دیابت

دیابت یا مرض قند، بیماری مزمنی است که در آن نظم سوخت و ساز بدن مختل می شود. به همین غلظت قند خون افزایش میابد که مربوط به کمبود یا عدم فعالیت هورمون انسولین مترشحه از پانکراس می باشد. در واقع در پانکراس چهار دسته سلول وجود دارد که دسته سلول های نوع بتا در آن مسئول ترشح انسولین هستند و وظیفه انسولین آزاد سازی گلوکز از کبد می باشد که عکس این عمل توسط سلول های آلفا پانکراس که مسئول ترشح گلوکاگون هستند انجام میگیرد و موجب ذخیره گلوکز در کبد به صورت گلوکاگون می شوند. گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است سلول های بتا دچار کمبود ترشح شوند البته گاهی هم ممکن است سلول های بتا درست عمل کنند و انسولین را به میزان کافی ترشح کنند ولی به علت اختلال در سلول های بدن که ممکن است فاقد گیرنده های انسولین باشند و یا گاهی اوقات به علت وجود یک سری مواد خنثی کننده ی انسولین فرد دجار بیماری دیابت شود.

نشانه های بیماری دیابت

بیماری دیابت در مراحل اولیه علائم بارزی ندارد ولی به تدریج که پیشرفت نمود،ممکن است یک یا چند نوع از علائم زیر ظاهر شود:
تکرر ادرار،تشنگی زیاد،کاهش وزن بدن،گرسنگی،ضعف بینایی،خارش و بی حسی دست و پا و خشکی زیاد پوست، تاخیر در ترمیم زخم و عفونت های مکرر.

نسبت شیوع دیابت چقدر است

طبق آمار ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت 150 میلیون نفر در جهان گرفتار دیابت هستند. در ایران حدود سه میلیون بیمار دیابتی شناسائی شده است و چون بخش اعظم مبتلایان خبر از بیماری خود ندارند نمی توان آمار دقیقی ارائه نمود. در عین حال به نظر می رسد که حد اقل 5 تا 6 درصد جمعیت به نحوی از دیابت و عوارض آن رنج میبرند . این نسبت در بعضی از نقاط کشور به علت تغذیه و روش زندگی نامناسب تا 10 درصد نیز گزارش شده است

تشخیص دیابت چگونه صورت میگیرد

بیماری دیابت با افزایش قندخون مشخص می شود.در این حالت بیمار احساس تشنگی کرده و تکرر ادرار پیدا میکند که به علت این است که وقتی قند از طریق ادرار دفع میشود آب را نیز با خود دفع می کند زیرا کلیه ها دارای یک حد اکثر ظرفیت برای انتقال گلوکز هستند زمانی گلوکز در پلاسمای فرد به بیش از دو برابر رسید چون کلیه ها توان جذب دوباره گلوکز را ندارند گلوکز در ادرار در موارد شدید ظاهر شده که با تست ادرار نیزمشخص میشود.پزشک با مشاهده این علامت ها مشکوک به دیابت شده و درخواست آزمایش می کند که می تواند دو نوع تست استفاده شود:
1-FBS:در این تست قند خون ناشتا را محاسبه میکنند که باید بین 70 تا 110 میلی گرم در 100 میلی لیتر خون باشد و افرادی با قند خون بین 110 تا 125 میلی گرم در 100 میلی لیتر خون غیر طبیعی و باید تحت مراقبت قرار گیرند و اگر فرد دارای قند بالای 125 باشد دیابتی محسوب میشود ( در ازمایش ها منظور از قند در میلی گرم میزان گلوکز در میلی گرم خون است.)

2- 2hpp: در این تست قند خون فرد را 2 ساعت بعد از وعده ی غذایی (یا مصرف مواد قندی) محاسبه کرده که باید زیر 200 باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد