پارک پزشکی

گشتی در مطالب پزشکی

پارک پزشکی

گشتی در مطالب پزشکی

گشتی تو پزشکی

قند خون

برای قند خون دو آذمایش وجود درد که عبارتند از:
Fbs-1
2hour post prandial) 2Hpp-2
که در آزمایش اول حد نرمال زیر 126 و در آزمایش دوم حد نرمال زیر 200 می باشد در صورتی که بالای این مقادیر باشد فرد دچار مرض دیابت است در موارد مشکوک از تستی به نام :
استفاده می شود که ابتدا به فرد مواد قندی زیادی (GLUCOSE TOLERANCE TEST) GTT
داده و بعد در ساعات مختلف قند وی را انازه گیری می کنند که به طور نرمال بعد از 2 ساعت می بایست به حد نرمال خود برسد و در این مدت نباید از حدود تعیین شده تجاوز کند.
علائمی که در افراد مبتلا به دیابت وجود دارد عبارتند از:
1- پر خوری یا پر نوشی
Polydipsy
2-پر ادراری
Polyuria
3-شب ادراری
Nacthuria
در این افراد اگر مراقبت صورت نگیرد بعد از مدتی به غلائمی همچون:
1-نورو پاتی
2-رتینو پاتی
3-نفروپاتی
این افراد می توانند از رژیم های غذایی حاوی سبزیجات لبنیات و گوشت و میوجاتی که زیاد شیرین نیستند مانند سیب استفاده کنند.
دیابت دو نوع دارد نوع 1 در جوانان که به آن وابسته به انسولین هم گفته می شود و نوع 2 در بزرگسالان که به آن غیر وابسته به انسولین گفته می شود. در نوع 1 فرد انسولین را از راه تزریقی دریافت میکند و دو نوع تزریق وجود دارد یکی:1-
در اینجا محتوی سرنگ ماده ای شیری رنگ است که دارای پیک اثر بعد از 12 ساعت(long acting)Nbh
می باشد.
: در اینجا محتوی سرنگ بی رنگ است و پیک اثری در حدود 6 ساعت دارد.Regular(short act)-2
اگر بخواهیم از این دو به صورت ترکیبی استفاده بکنیم اول از رگولار بر می داریم و بعد از آن سوزن را در محلول ان بی اچ فرو می کنیم.
در افراد مبتلا به مرض قند دو حالت ممکن است به وجود بیاید یکی اینکه فرد قندش زیاد شود یا اینکه کاهش پیدا کند.در واقع در افرادی که قندشان افزایش یافته بالای 600 دچار کتو اسیدوز هم می شوند یعنی در واقع میزان کتون بالا می باشد و سلول ها از قند استفاده نمی کنند و همانطور که می دانیم سلول های مغز و قلب می توانند به طور کامل برای تامین انرژی خود از کتون استفاده کنند. و حالت دوم این است که قند خون فرد پایین بیفتد. ولی به طور کلی زمانی که بیماری مراجعه می کند با حالت بیهوشی و سابقه ی دیابت اولین کار این است که به او سرم قندی تزریق کنیم زیرا بیهوشی حاصل از هیپو کلایسمی بسیار خطرناک تر از افزایش آن است برای افرادی که دچار هایپرگلایسمی هستند بعد از اینکه جواب آزمایش آمد با استفاده از نرمال سالین به تدریج قند را حدود 250 کاهش می دهیم (زیرا این این افراد به حالت عادی دارای قند خون بالا هستند و کاهش ناگهانی قند خون آنها باعث ایجاد ادم مغدی در این افراد می شود) سپس از سرم قندی استفاده می کنیم.نکته دیگر این است که انسولین کار اصلی آن این است که قند را وارد سلول ها بکند.

نکته جالب
یکی از محل های ترشح هورمون های جنسی در زن (استروژن) کیسه ی صفرا است برای همین برداشتن این غده در زنان موجب کاهش قوای جنسی می شود.(؟)

تیروئید

هیپوفیز 9 نوع هورمون ترشح می کند که 2 نوع آن از بخش خلفی ( اکسی توسین و هورمون ضد ادراری)، 1 نوع از میانی(هورمون تحریک ترشح ملانوسیت) و 6 نوع از قدامی که شامل:
ACTH,TSH ,GH,LH,FSH,PRL
در این میان هورمون پرولاکتین به عنوان آئینه عمل در هیپوفیز است به گونه ای که افزایش ترشح آن نشان دهنده اختلال در غده است و اکثراً علت آن وجود آدنوم یا میکرو آدنوم می باشد البته علل دیگری هم می تواند داشته باشد.
هورمون های ال اچ و اف اس اچ جزو گونادوتروپین ها است .
:روی فوق کلیه تاثیر می گذارد.( ADRENO CORTICO TROPHIC HORMON)ACTH
هورمون تحریک کننده تیروئید که از هیپوفیز ترشح می شود موجب آزاد شدن
از تیروئید می شود که فعالیت اصلی غده را به انجام می رسانند در این میان ال 3 هورمن فعال وL4 وL3
غیر فعال است که طی یک سری فرایند به فرم فعال ال 3 تبدیل می شود . L4
دو نوع عارضه در رابطه با فعالیت این غده وجود دارد که عبارتند از:
: در این عارضه میزان تی اس اچ مترشحه به دلیل کاهش فعالیت تیروید افزایش می یابد پس:Hypo throidism
T3,T4:- ,TSH:+
در اینجا علائمی که وجود دارد عبارتند از ریزش مو افزایش وزن،خشکی پوست و تپش قلب در این افراد برای درمان از دارویی به نام لووتیروکسین استفاده می شود.
: در اینجا حالت عکس بالا را داریم به طوری که میزان تی اس اچ به دلیل بالا بودنHPER THYROIDISM
فعالیت تیروئید کاهش می یابد در اینجا هم علائمی که وجود دارد عبارتند از تپش قلب و ریزش مو کاهش وزن.
میزان طبیعی استاندارد تی اس اچ بستگی دارد به کیت استفاده شده و متغیر است.

همانطور که گفته شده بود گاهی اوقات اختلال فعالیت غده هیپوفیز را داریم که اکثراً در اثر ادنوم می باشد اما در کم کاری نیز ممکن است در اثر ترشح زیاد از این غده سلول های مربوط به ناحیه ترشح کننده تی اس اچ دچار
شوند که بعث می شود بر سلول های اطراف نیز فشار آورد و موجب ترشح پرولاکتین از این غده شود در این مواقع باید به وشیله ی دارو درمان صورت گیرد.Hyper throphy

انواع گره ها:
دو نوع گره می تواند در غده تیرویید وجود داشته باشد که یکی سرد و دیگری گرم است هر کدام از اینها می توانند حالت خوش خیم و بد خیم باشند.
:در این گره ها زمانی که سی تی اسکن انجام می شود هیچ تصویری دیده نمی شود در واقع در Cold nodule
مناطق سلول های تیروییدی بدون عملکرد هستند و فاقد فعالیت برای همین زمانی که از ید رادیو اکتیو برای اسکن استفاده می کنیم تصویری ایجاد نمی شود این گره ها خود دارای دو نوع هستند که شامل:
1-solid 2- cystic
در هر دو نوع برای تشخیص خوش خیم یا بد خیم بودن از تست
استفاده می کنیم اما برای درمان نوع 1 فقط کافی است از یک سوزن برای تخلیه مایع داخل آن استفادهFAN
کنیم ولی برای درمان نوع دو باید عمل جراحی انجام دهیم.
در اینجا زمانی که اسکن انجام می دهیم بخشی از غده تیرویید بیش از حد پر رنگ می شود و ممکن است بقیه در اینجا زمانی اسکن را انجام می دهیم بخشی از غده بیش از حد پر رنگ است در حالی که:Hot nodules
ممکن است از بقیه غده حتی هیچ تصویری تشکیل نشود در اینجا برای درمان افراد دو کار راانجام می دهند ابتدا به وسیله ی عمل جراحی کل غده را خارج می کنند و بعد با وسیله ای کاردک مانند سلول های باقی مانده را نیز خارج می کنند و در مرحله آخر نیز با استفاده از ید رادیو اتیو(معمولاً از غلظ ت های حدود 5 تا تا 15 میلی کوری استفاده می شود ولی برای از بین بردن و در مواقع خطر ناک از غلظت ها ی حدود 100 تا 150 میلی کوری استفاده می شود) در واقع باقی مانده ی انها را در هر جای بدن باشند از بین میبرنند و یا به اصطلاح منفجر می کنند البته این کارها فقط در مورد گره های بد خحیم صورت می گیرد در مورد گره های خوش خیم آن ها را رها می کنیم فقط برای جلوگیری از پیشروی شان از دارو هایی که برای پر کاری و کم کاری استفاده می شود استفاده می کنیم.


داروهای مصرفی را در زنان باردار به 5 دسته تقسیم میکنند که شامل:
که در این میان دارو های دسته 1 و 2 را میتوان برای زنان حامله بدون مشکل تجویز کرد اماA,B,C,D,E
داروهای دسته 3 را و بیشتر 4 را مراقب بود زیرا دارای عوارض جانبی می باشند که باید مضرات آنها را با فوایدشان مقایشه کرد. در مورد دسته 3 به هیچ وجه نباید مصرف شوند.
NR دسته ی دیگری از داروهای مصرفی برای زنان باردار میباشد که همچنان در حال بررسی هستند.
گلبول سفید
تنها در دو بیماری است که عکس بقیه ی بیماریها به جای افزایش در تعداد گلبول سفید افزایش کاهش می یابد (به اضافه ی برخی از بیماری های ویروسی که افزایشی ایجاد نمی کنند) این دو بیماری عبارتند از:
(حصبه) Typhoid-1
(تب مالت)Brocella-2
در این دو بیماری لکوپنی رخ می دهد و در عین حال لنفوسیتوز هم رخ می دهد و به جای اینکه پلی مورفو لکوسیت ها بیشتر باشند لنفوسیت ها افزایش می یابند.
در مورد بیماری تب مالت بیماری است که در اثر مصرف سبزیجات تازه به وجود می آید و با تب همراه است یکی دیگر از علائم آن ارکید(ورم بیضه) است.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد